Deze Aanpak Werkt Echt!


1) Bewustmaking

Op basis van uw bedrijfsdoelstelingen, in combinatie met actuele trends en innovaties, kijken naar uw mogelijkheden voor groei in omzet en winst. Welke projecten lopen er, welke staan gepland en aan welke concrete business doelstellingen dragen ze bij. 

In Lean-terminologie: opstellen van Hoshin Kanri-matrix.

 

2) Richten
Bepalen welke projecten/processen nader onder de loep worden genomen. Waar liggen de prioriteiten? Waar levert een optimalisatie het meeste op?
In Lean-terminologie: luisteren naar ' voices' van customers en business.

 

3) Inrichten

Nadat de keuze is gemaakt, een gedetailleerd projectplan opstellen.

In Lean-terminologie: starten met DMAGIC aanpak


4) Verrichten
Het Lean-project in nauwe samenwerking met de opdrachtgever en het projectteam met raad en daad ondersteunen naar een succesvolle implementatie.

In Lean-terminologie: vijf van de zes DMAGIC stappen doorlopen.


5) Versterken

De aangebrachte optimalisaties/veranderingen integreren en verankeren in de bedrijfsvoering. Zorgdragen voor een continue innovatie en verankering in de bedrijfscultuur.

In Lean-terminologie: de laatste van de zes DMAGIC stappen, uitvoeren.

Hoshin Kanri matrix

Een overzicht van de realtie met en beoogde impact van jouw projecten op de startegische doelstellingen.

Je hebt op strategisch vlak bedrijfsdoelstellingen geformuleerd en acties en projecten geïnitieerd. Echter de beoogde resultaten blijven uit.

Tijd om doelstellingen te herijkenen en in kaart te brengen welke projecten hieraan concreet bijdragen. Wat zijn de onderlinge verbanden? Waar liggen de prioriteiten? Aan welke ' knoppen'  moet er eerst worden gedraaid om de beoogde impact daadwerkelijk te halen?

Het opstellen van een Hoshin Kanri-matrix helpt hierbij. Dit geeft inzicht en overzicht. Op basis van de matrix kun je bepalen welke projecten daadwerkelijk bijdragen aan de strategische doelstelingen (en op welke termijn). Kortom bepalen welke projecten het beste nu kunnen starten.

DMAGIC projectaanpak

Een gestructureerde aanpak om een proces te optimaliseren met continue aandacht voor verbeteringen.

Vaak hoor je " We doen het al jaren zo en eigenlijk loopt het best goed`'. 
Maar is dat wel het geval? 

Een eenmaal vastgesteld en ingericht proces (zeker in administratieve omgevingen), wordt vaak als werkend, als een gegeven, beschouwd.

Maar is dat wel het geval? Mensen, omgevingen, applicaties, doelstellingen etc. wijzigen. Is het proces nog wel optimaal ingericht?

In een lean-project wordt een proces grondig onder de loep genomen en geannalyseerd of er onvolkomenheden zijn, en zo ja, worden deze aangepakt volgens het DMAGIC stappenplan.

De DMAGIC Lean aanpak is geen magie!

01

Definieer het probleem

De eerste stap betreft het definiëren van het probleem. In feite gaat het om het verschil tussen de gewenste situatie en de huidige performance.

De trigger om te verbeteren kan ook komen vanuit de klant die nog ontevreden is of

van het management omdat bedrijfsdoelen niet (volledig) zijn gerealiseerd.


04

Genereer oplossingen

In de eerste drie fasen is nog niet over oplossingen of tegenmaatregelen gesproken. Nadat het probleem volledig is begrepen en geannalyseerd, kun je oplossingen gaan genereren voor de grondoorzaak (of grondoorzaken) die je in de vorige fase hebt blootgelegd.

Belangrijk is om eerst zoveel mogelijk ideeën te genereren en vervolgens een

keuze te maken welke oplossingen de meeste impact hebben op het probleem.

02

Meet de feiten

Nadat het probleem is gedefinieerd, wordt het grondig onderzocht: hoe groot het is, hoe het is opgebouwd etc. De actuele situatie  wordt in kaart gebracht op basis van feiten (persoonlijke waarnemingen ter plekke) en data uit meetgegevens.



05

Implementeer veranderingen

De oplossingen uit de vorige stap, worden 

verder uitgewerkt in acties / activiteiten die nodig zijn.

De implementatie gaat niet vanzelf, het vergt een plan van aanpak met acties, eigenaren en deadlines die haalbaar zijn.

Duidelijkheid over wie wat doet per wanneer.

Commitment van de eigenaar om zich te houden aan deze afspraak. De

De voortgang wordt gemonitord en

besproken in het daarvoor passend overleg.

03

Analyseer de feiten

In de analyse fase is het zaak om tot de grondoorzaken door te dringen zodat we voorkomen dat we pleisters (blijven)

plakken en aan symptoombestrijding doen. Tot de kern doordringen, zodat vervolgens de grondoorzaak weggenomen kan worden en het probleem in de toekomst nooit meer terug kan komen.  Het probleem dient namelijk structureel te worden opgelost..

06

Contoleer en borg

Tenslotte wordt gecontroleerd of de beoogde doelstelling is behaald en zorg je ervoor zorgen dat geborgd is dat de nieuwe werkwijze vanaf nu altijd zal worden gehanteerd totdat een eventuele volgende verbetering weer is doorgevoerd.